Binnen enkele dagen is het Pasen. In plaats van me mateloos te ergeren aan berichten over en beelden van hedendaagse judassen en farizeeërs, leugenaars en bedriegers, tirannen en dictators, wanhopige vluchtelingen, in puin geschoten woonwijken, mishandelingen van minderjarigen en ouderen, enz... heb ik de afgelopen dagen en weken in alle stilte Haspengouwse plattelandskerken bezocht om er kruiswegstaties te bekijken en te fotograferen. Het resultaat hiervan is neergeschreven in deze blog: veertien kruiswegstaties, ieder uit een andere kerk en van uiteenlopende kunstenaars. Van elke statie wordt het getoonde beeld beschreven: de techniek, de uitvoerder, de ouderdom, de bijbelbronnen en een persoonlijke overweging. Tijdens toeristische uitstappen in binnen- en buitenland worden vaak kerken en kathedralen bezocht en bewonderd maar bijna nooit wordt er aandacht besteed aan de kruiswegtaferelen in hun interieurs. Ach, ze zijn zo doodgewoon en behoren pas sinds 1741 verplicht tot het meubilair van elk kerkinterieur. Ze zijn heel verschillend en inspireren tot alternatieven voor hedendaagse problemen. Christelijke kruiswegkunst confronteren met onze hedendaagse wereld... het is een bezinning meer dan waard!
De kruisweg of Via Dolorosa is de lijdensweg die Jezus aflegde vanaf het paleis van landvoogd Pontius Pilatus naar zijn kruisdood op de berg Golgotha en begrafenis. Het is een essentieel onderdeel in de voorbereiding van het christelijk paasfeest. De kruisweg laat de gelovige letterlijk stilstaan bij de voornaamste gebeurtenissen van deze lijdensweg aan de hand van 14 kruiswegstaties.
Een spilfiguur in de gebeden kruisweg zoals we die nog steeds kennen is de franciscaan of minderbroeder Franciscus van Assisi (1182/83-1226). In de rooms-katholieke kerk werd het gebruik geïntroduceerd in de 15de eeuw en meestal geplaatst op Goede Vrijdag. Aan het ‘lopen’ van de kruisweg in Jerusalem was gedurende meerdere eeuwen een volle aflaat verbonden. (Volle aflaat = een kwijtschelding t.o.v. God van tijdelijke straffen voor begane zonden. In hedendaagse taal: een visum voor de hemel. Je mag dan zeker zijn van Gods tedere liefde voor jou. Omdat niet iedereen zich een reis naar het Heilig Land – what’s in a name … de huidige status van Israël in acht genomen! – kon veroorloven, kende paus Benedictus XIII (1724-30) in 1726 aan iedereen die de kruisweg in zijn eigen woonomgeving bad een evenwaardige volle aflaat toe. Paus Clemens XII (1730-40) verdubbelde het aantal kruiswegstaties van zeven naar veertien. Zeven staties zijn gebaseerd op bijbelteksten die in het Nieuw Testament door de evangelisten Matteüs, Marcus, Lucas en/of Johannes genoteerd staan. De zeven toegevoegde staties benadrukken logische tussenstappen van menselijke aard in de lijdensweg van de menselijke Jezus.
In 1741 werd onder paus Benedictus XIV (1740-58) de aanwezigheid van een uitgebeelde kruisweg in alle rooms-katholieke gebedshuizen verplicht. Er waren nog andere voorschriften of aanbevelingen. In klassieke oost-west georiënteerde kerken – het priesterkoor was naar het oosten gericht – bevinden de eerste zeven staties zich aan de noordkant van het kerkschip, de laatste zeven aan de zuidzijde. Wie de kruisweg deed maakte dus een omtrekkende beweging in tegenwijzerzin. Deze traditie houden we tijdens het vervolg van deze blog in ere. Voor wie tekst, uitleg en ‘overweging’ overbodig vindt zijn er nog altijd de ‘prentjes’ … christelijke kunstwerken uit de eigen regio … sinds 1767 want de oudste kruisweg van Haspengouw hangt in de Kruisverheffingskerk van Jesseren.
(*) Aloïs de Beule (1861, Zele – 1935, Gent) genoot als kunstenaar-beeldhouwer bekendheid in binnen- en buitenland. In Haspengouw vervaardigde hij o.m. ook de kruisweg in de Sint-Agapituskerk van Vliermaal.
Bijbeltekst. De vier evangelisten rapporteren uitvoerig en eensgezind over de veroordeling van Jezus door landvoogd Pilatus.
Mattheüs 27, 11-32 en Johannes 18, 28-40.
Marcus 15, 1-20 – o.a.: Pilatus zei tegen het volk: ‘Wat voor kwaad heeft hij dan eigenlijk gedaan?”. Maar ze schreeuwden nog harder: ‘Kruisig hem’. Omdat Pilatus het volk tevreden wilde stellen, liet hij Barabbas vrij. Jezus liet hij geselen en leverde hem over om gekruisigd te worden.
Lucas 23, 1-25 – o.a.: Pilatus zei tegen de hogepriesters en de volksmenigte: ‘Ik vind niets waaraan deze man schuldig is.
Overweging. Pilatus heeft Jezus niet beschuldigd – verre van – maar hij wilde hem ook niet vrijspreken. Hij heeft hem niet ter dood veroordeeld. Hij heeft hem alleen niet van de dood gered hoewel hij daartoe van rechtswege de middelen en macht had. De anonieme massa alias ‘het volk’ heeft zijn wil doorgeduwd. Die mentaliteit is er ook vandaag nog. Oordelen wij vaak ook niet te snel onder invloed van soms halve waarheden over het lot van medemensen? En om problemen te vermijden, zeggen wij soms ‘ja’, ook als wij ‘neen’ denken.
Bijbeltekst. Passage beschreven bij Matteüs, Johannes en Marcus 15, 20.
Matteüs 27, 31. ‘Nadat de soldaten hem bespot en gegeseld hadden, leidden ze hem weg om gekruisigd te worden’.
Johannes 19, 17 – Jezus droeg zelf het kruis en ging de stad uit, naar het zogeheten ‘schedelveld’, in het Hebreeuws Golgota.
Overweging. Jezus heeft het lijden niet gezocht maar wanneer het erop aan kwam trouw te zijn aan zijn overtuiging, heeft hij het lijden niet ontvlucht en zijn verantwoordelijkheid genomen. Wordt in de wereld van vandaag voldoende verantwoordelijkheid genomen om het fysisch en psychisch lijden van onschuldige mensen en weerloze slachtoffers te verminderen en te verhinderen?
Overweging. Soms zijn lasten te zwaar om dragen en struikelt men. Waar zijn de mensen die je voorheen getroost en geholpen hebt? Bij de minste tegenslag opgeven staat echter niet in het boekje van Jezus. Overtuigd van zijn visie en gesteund door een hoger (bovenmenselijk) doel zal hij overeind klauteren en de draad weer opnemen. Ook mensen kunnen groot zijn als ze zich na een val of tegenslag, herpakken en verder gaan … het einddoel tegemoet.
Overweging. Maria heeft haar zoon niet in de steek gelaten maar hem in zijn lijden gesteund. Met haar nabijheid en haar tranen deelt zij in zijn lijden zoals alleen moeders dat kunnen. Ook nu nog zijn er, twee millennia later, ontelbare moeders wiens kinderen in zinloos geweld sterven. Denk maar aan de wenende moeders in Argentinië, de zaterdagmoeders in Turkije, de ‘dwaze’ moeders van Bangladesh …
Bijbeltekst. Marcus 15, 21 – Ze dwongen een voorbijganger, Simon van Cyrene, die van zijn akker kwam, om zijn kruis te dragen.
Overweging. Ongewild en toevallig wordt een landarbeider – naar verluidt een Romein van Noord-Afrikaanse afkomst – bij het lijden van Jezus betrokken. Hij komt gewoon voorbij; hun paden kruisen elkaar toevallig. Simon heeft geen schuld aan dat lijden, hij heeft er niets mee te maken. En plots krijgt hij een kruis op zijn schouder: het kruis van een ander, Jezus achterna. Later, toen alles voorbij was, zou Simon zich bij de volgelingen van Jezus aangesloten hebben. Ook wij kunnen solidair zijn met mensen in nood en ons belangeloos inzetten, samen een eind op weg gaan om het kruis van een ander te helpen dragen … de ene voelt zich gesteund, de andere nuttig.
(*) Veronica van Jeruzalem is een legendarische heilige. Haar naam zou afgeleid zijn van het Latijnse ‘vera icon’ wat ‘waarheidsgetrouwe afbeelding’ betekent.
Overweging – Bij de passage van Jezus maakt Veronica zich los uit de anonieme massa. Door medelijden en genegenheid overmand, trotseert ze de soldaten en toeschouwers die alleen maar uit zijn op sensatie. Ze stapt naar Jezus toe en veegt het zweet en bloed van zijn gelaat. Haar naam staat niet in de bijbel maar ze is over de hele wereld gekend. Het is de naam van ieder mens die bekommerd is om de noden en ongestelde vragen van de medemens. Veronica sensibiliseert de anonieme massa: wees bezorgd over het lot van de noodlijdenden ook al ken je die niet persoonlijk en onderneem iets om dat lijden te verzachten. Er is nog heel wat werk aan de winkel. Aan het eind van je levensverhaal plots geconfronteerd worden met een waarheidsgetrouw “zelf”portret: voor sommigen een rustgevend moment, voor anderen een tantaluskwelling!
Overweging. Ondanks hulp raakt de mens Jezus totaal uitgeput. Hij valt een tweede maal en Simon helpt hem opnieuw overeind. Moedig kruipt hij een tweede keer recht en zet zijn weg verder … liefdevol en bezorgd om het lijden van de mensen. Dit is het levensverhaal van veel mensen: vallen en telkens weer opstaan. Zijn lijden biedt gelovigen een toekomstperspectief: gevallen en uitgestoten mensen overeind helpen en moed inspreken, naar hen luisteren.
Jezus, voorgesteld in een rood gewaad, wuift troostend en bemoederend naar enkele angstige kinderen en wenende vrouwen met veel verdriet (grote zakdoeken). Zwaarbewapende soldaten kijken deze emotionele ontmoeting honend toe.
Bijbeltekst. Lucas 23, 27-28 – Vrouwen van Jeruzalem! Huil niet om mij, huil om uzelf en uw kinderen.
Overweging. Ondanks zijn eigen lijden en voortstrompelend met het zware kruis op zijn schouders is Jezus bezorgd om het lijden van de mensheid, staat hij stil bij het lijden van anderen. Jezus wil niet dat tranen het laatste woord krijgen. Lijden en dood zijn niet het einde van zijn verhaal, alleen maar een tussenstop. Jezus heeft nooit en tegen niemand een dodelijk wapen ter hand genomen. Zijn wapen voor een betere wereld en menswaardige mensen is de overredingskracht van het ‘woord’. Dit hebben wereldleiders 2000 jaar later nog altijd niet begrepen!
Overweging. Jezus ziet in de verte de Calvarieberg liggen, de plaats waar hij zal gekruisigd worden. Door verdriet overmand en in een menselijk moment van zwakte struikelt hij een derde keer. Maar hij vindt toch weer de kracht om overeind te komen en zijn lijdensweg tot het einde te volharden. Voor de derde maal voelt hij de pijn van de grond … de hardheid van aardse mensen. Moedig gaat hij de dood tegemoet omdat hij één wil worden met de Vader. Als we nu eens allemaal – a fortiori de wereldleiders met hun luide stem en machtsvertoon – het geweer van schouder zouden veranderen en onschuldige mensen die, ten einde krachten de uitputting nabij zijn, een duurzaam perspectief op een nieuw en beter bestaan geven. ‘Wapens voor vrede’ kunnen niet bestemd zijn ‘voor mensen van de goede wil’!
Bijbeltekst. Johannes 19, 23-24 – De soldaten verdeelden Jezus’ kleren in vieren, voor ieder een deel. Er was ook nog een lijfrok, die van bovenaf in één stuk geweven was. Daarom zegden ze tegen elkaar: die mogen we niet stukscheuren, laten we hem liever verloten”. Ook de andere evangelisten vermelden deze passage: Matteüs 27, 35 – Marcus 15, 24 – Lucas 23 3-4.
Overweging. Niets wordt gespaard, zelfs de schamele kleding van Jezus niet. Ze dobbelen gewetenloos om het laatste bezit van de Man die sterven moet. Ook nu nog worden veel medemensen slecht behandeld, onteerd en onderworpen aan folteringen. Ze staan zonder enige bescherming voor hun beulen, als een gemakkelijke prooi in de handen van het geweld dat niets of niemand ontziet. Het Syrië onder dictator Assad is geenszins een alleenstaand feit. Macht en geld – heel veel geld – zijn de duivels en gesels van deze tijd geworden. Nochtans heb ik nog nooit een lijkwagen met een aanhangwagen gezien!
(*) Jan-Hubert Raskop (Valkenburg, 1839 – Tongeren 1890)) schilderde ook de kruisweg (1865) van de Sint-Hubertuskerk te Henis.
Bijbeltekst. De vier evangelisten besteden, meer of minder uitgebreid, aandacht aan de kruisiging van Jezus. Matteüs 27, 35-44, Marcus 15, 24-32 en Johannes 19, 18-24. We citeren Lucas 23, 33-34 – Toen ze op het zgn. Schedelveld aankwamen, sloegen ze hem aan het kruis alsook twee andere misdadigers, de één rechts en de ander links van hem. En Jezus sprak: Vader vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen.
Overweging. Aan het kruis genageld worden is een gruwelijke dood. Mensen kunnen onbegrijpelijk hard zijn voor elkaar. Zelfs wie niet fysiek doodt of martelt, kan mensen kapot maken met de kracht van vlijmscherpe woorden, denken we maar aan de zelfmoorden bij jongeren door ontoelaatbaar pestgedrag op sociale media. Jezus veroordeelt blijkbaar niemand – ook zijn eigen beulen niet – en blijft hopen op inkeer … is dit bovenmenselijk?
Bijbeltekst. Matteüs 27, 45-56, Marcus 15, 33-41 en Johannes 19, 25-30.
Lucas 23, 44-49 – Rond het middaguur werd het donker in heel het land, omdat de zon verduisterde. Toen scheurde het voorhangsel van de tempel doormidden en Jezus riep met luide stem ‘Vader, in Uw handen leg Ik mijn geest’. Na deze woorden stierf Hij.
Overweging. Een mens sterft: een gehate vijand, een misdadiger, een onbekende, een vriend, een geliefde, …. Elke dood brengt leegte, verwarring en verdriet. Door zijn kruisdood is Jezus finaal helemaal aan de kant van de mensen komen te staan, want die sterven allemaal. Jezus heeft nooit iemand veroordeeld en toch werd hij onmenselijk behandeld en onschuldig terechtgesteld. Zijn visie op de mensheid echter veroordeelt niemand definitief, maar vergeeft tekorten … als wij tijdig inzien dat we verkeerd zijn en onze hoogmoed naast ons neerleggen. Dit is de fundamentele boodschap die ikzelf in deze blog wil neerleggen.
Overweging. Nu alles ten einde is, vinden andere mensen de moed om zich te tonen. Met schroom en tederheid wordt het dode lichaam van Jezus van het kruis genomen. Haat en geweld ruimen plaats voor diepe eerbied, respect en dankbaarheid. Er zullen altijd mensen zijn die het werk van Jezus – vrede en rechtvaardigheid – voortzetten … alhoewel er op dat vlak in onze huidige wereld nog heel veel werk aan de winkel is.
Bijbeltekst. Marcus 15, 59-61, Lucas 23, 55-56, Johannes 19, 40-42 en Matheus 27, 59-61 – Jozef van Arimatea nam het lichaam van Jezus mee, wikkelde het in zuiver linnen en legde het in het nieuwe rotsgraf, dat hij voor zichzelf had laten uithouwen. Toen rolde hij een grote steen voor de ingang van het graf.
Overweging. Op het einde van het verhaal zijn de oproerkraaiers, de hoogwaardigheidsbekleders, de soldaten en de kijklustigen afgedropen en uit beeld verdwenen. Een select gezelschap volgelingen en begripvolle vrouwen die Jezus’ laatste tocht in stilte gevolgd hebben, begeleiden hem tot bij zijn graf en nemen op waardige wijze afscheid van de mens Jezus. Jezus had een mooi maar vaak ook moeilijk leven. De mensen dachten dat alles nu voorbij was, maar konden enkele dagen later toch weer het leven en hun toekomst hervatten bij de verrijzenis ... Na elke avond en nacht komt een nieuwe morgen! Vandaar deze woorden bij een christelijke begraving: “We leggen hem/haar in de aarde, in de handen van de levende god”. En de cirkel is rond: “Ook God heeft zijn Zoon die hij naar de aarde stuurde, nu ook teruggekregen”. Het kruis is niet het einde geworden, maar een teken van leven waaraan nooit een einde komt. Laat ons dan met en voor elkaar leven in een onvoorwaardelijk respect voor ieders leven.
Een vrolijk en vredevol Pasen.
NB. Op de introfoto van deze blog zie je zes kruiswegstaties onder het doksaal van de Sint-Stefanuskerk van Hoeselt.
Lapis, mors-abolescens.
8 april 2025